W podziemnym mieście w Świnoujściu

Ipowcy w Podziemnym Mieście i Forcie Gerharda w Świnoujściu

06. października 2018 r. w przepiękny, ciepły, słoneczny i jesienny dzień wybraliśmy się na wycieczkę do Podziemnego Miasta i Fortu Gerharda na Wyspę Wolin, zorganizowaną przez Region IPA SG Szczecin.
Wyjazd autobusem w grupie 29 osób nastąpił ze Szczecina o godz. 9.00. O godz. 12.00 rozpoczęliśmy zwiedzanie z przewodnikiem Podziemnego Miasta wybudowanego w latach trzydziestych ubiegłego wieku przez Niemców. Najpierw zapoznaliśmy się z historią tego kompleksu, a następnie podziemnymi korytarzami docieraliśmy do różnych pomieszczeń i schronów.
Następnie przemieściliśmy się do oddalonego o 4 km Fortu Gerharda. Fortyfikacja ta zaprojektowana została przez pruskiego projektanta i wzniesiona w latach 1848 – 1859 r. Po tym obiekcie oprowadzał nas przewodnik w mundurze pruskiego kaprala. Doświadczyliśmy elementów musztry i pasowania, a po zakończonym zwiedzaniu czekało na nas ognisko z kiełbaskami i napojami.
Humory, tak jak pogoda dopisywały, wszyscy świetnie się bawili, wspaniale spędzając ten weekendowy dzień. Servo Per Amikeco !!! kol. Krystyna Majunka Przewodnicząca Regionu IPA Straż Graniczna w Szczecinie